De slapende gigant: Hoe nieuw talent kan bijdragen aan betere producten en tekorten op de arbeidsmarkt

Het MBO laat jaarlijks 14.000 potentiële studenten in de techniek links liggen. Dringt dit al tot je door? Dat is namelijk meer dan een kwart van de huidige instroom in de techniek. Waarom rinkelen dan niet overal de alarmbellen? Uit instroomcijfers van het CBS blijkt dat in het mbo maar 18% van de jongeren met een migratieachtergrond kiest voor een technische studie, ten opzichte van autochtone jongeren waar dit percentage op 30% ligt. Bizar slecht zijn deze cijfers dus. Maar waarom is het aantal initiatieven om deze doelgroep te bereiken dan zo beperkt? Waar blijven de programma’s en voorlichtingen om ook deze jongeren aan te spreken? We moeten heel snel, meer in gesprek met deze doelgroep en inspelen op hun behoeftes en interesses. Voor het HBO zijn zelfs geen cijfers bekend. Maar het staat er niet goed voor. Wat kun je nu doen om meer jongeren te interesseren voor ICT en specifiek deze doelgroep? Tijdens deze sessie gaan we in op de problematiek en welke rol je als bedrijf en onderwijs hier te vervullen hebt. Deze panelleden nemen je mee in de ins and outs:

  • Sanam Azizi, consultant Diversiteit en Inclusie bij Alliander
  • Marianne Koot, oprichter GirlZ Choice
  • Gerald van Dijk, lerarenopleider en onderzoeker aan het lectoraat Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs

Maar waarom is dit eigenlijk een probleem in de ICT? Veel ICT oplossingen en producten worden nu door “witte mannen” bedacht, terwijl de ontwikkelingen om een team vragen waar meer diversiteit in zit. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de vooroordelen/bias van AI? Hoe zorg je dat je producten breed aanslaan? Een bekend voorbeeld: op antiespiek software werden zwarte vrouwen niet herkend. Het ontwikkelteam had hier geen rekening mee gehouden. Naast betere producten en betere sfeer in je team is er ook nog iets anders waarom het van belang is deze groep te betrekken. Het arbeidstekort! Het is immers een potentieel grote groep met veel kennis en kunde, welke heel hard nodig. Laat je inspirereren en denk mee om deze groep te enthousiasmeren en behouden voor Tech.

Ethiek integreren in je project: aan de slag!

Je wilt het goede doen. Je wilt responsible en ethical algoritmen en AI systemen ontwikkelen of toepassen. In deze interactieve sessie gaan we ethiek tamelijk praktisch aanpakken. We gaan aan de slag met een driestappen plan: een participatief en iteratief proces om ethische aspecten te integreren in je project. En we gebruiken vier ethische perspectieven: gevolgenethiek, plichtethiek, relatie-ethiek, en deugdethiek. Jullie kiezen met welke praktische casus we aan de slag gaan!

Innoveren binnen Publiek Private Innovatieparken

Ontdek de kracht van samenwerking tussen publieke en private partijen, onderwijs- en kennisinstellingen in het streven naar baanbrekende innovaties. Op METIP, Den Helder doen we dit op het gebied van drone en sensor ontwikkeling, additive manufacturing, Extended Reality en AI vanuit drone en satellietdata. Techniekleveranciers, kennis- en overheidsinstellingen werken samen om de veiligheid te vergroten van offshore windparken en infrastructuur evenals kustveiligheid om met drones muien te kunnen detecteren en drenkelingen te kunnen opsporen waarmee levens gered kunnen worden.
Door de dynamiek tussen deze stakeholders te benutten, ontstaat er een vruchtbare omgeving waarin ideeën gedijen en nieuwe concepten worden ontwikkeld. Onderwijsinstellingen fungeren als broedplaatsen voor creatief denken en bieden ruimte voor interdisciplinair onderzoek. Kennisinstellingen vormen de drijvende kracht achter cutting-edge ontwikkeling. PPS’en delen risico’s, verlagen kosten en vergroten de slagingskansen van innovatieve projecten. Verken de mogelijkheden van deze samenwerkingen en ontdek hoe ze bijdragen aan economische groei, maatschappelijke vooruitgang en duurzame ontwikkeling.

Hoe kan je razendsnel legacy software moderniseren?

De hoeveelheid legacy software in de wereld neemt enorm toe. Deze zal in de komende jaren alleen maar sneller toenemen, aangezien we nu meer ontwikkelaars hebben en technologieën elkaar steeds sneller opvolgen. Opnieuw bouwen van software is enorm kostbaar, terwijl we de waardevolle functionaliteit in de legacy applicatie vaak willen behouden zoals deze was.

Maar hoe kunnen we die legacy applicaties efficiënt moderniseren? Waar moet je dan op letten? Kan dat voor elke applicatie en technologie? Wat zijn de voor- en nadelen? Wat gaat AI betekenen voor software modernisatie? Victor Klaren, Chief Visionary Officer van Thinkwise, neemt jullie mee in de wereld van software modernisering om deze vragen te beantwoorden. Hij laat stap voor stap zien hoe dit in zijn werk gaat en geeft een aantal praktijkvoorbeelden van klanten die hun software volledig toekomstbestendig hebben gemaakt.

Een datadiefstal met afpersing en bedreiging…wat nu?

In 2021 werd het bedrijf Ticketcounter slachtoffer van een datadiefstal met een afpersing. Ticketcounter koos direct voor openheid van zaken, informeerde de klanten en deed aangifte bij de politie. Gegevens van 1,5 miljoen kaartverkopers werden bewust gelekt door de hackers wat een grote impact had op het bedrijf. Toen Sjoerd daarna ook persoonlijke werd bedreigd, kwam het allemaal wel heel dichtbij. In maart zijn er 3 verdachten aangehouden die worden verdacht van deze en duizenden andere diefstallen en afpersingszaken. In deze sessie vertelt Sjoerd over de geleerde lessen en de gevolgen die de datadiefstel had voor zijn bedrijf.

Innovation = businesscase + uitvinding

In zijn boeiende presentatie belicht Marco de formule die zijn bedrijf gebruikt om, samen met universiteiten en bedrijven te innoveren: innovatie = uitvinding + business case. Hij bespreekt het belang van het overbruggen van de kloof tussen universiteiten, waar uitvindingen ontstaan, en het bedrijfsleven, waar businesscases worden gerealiseerd. Hij benadrukt dat echte innovatie alleen kan plaatsvinden als een brilliante uitvinding gepaard gaat met een met dat wat het bedrijfsleven belangrijk vindt: een business case. Met zijn ervaring biedt Marco waardevolle inzichten in hoe succesvolle, grensverleggende producten tot stand kunnen komen door deze synergie te slim benutten.

Creating Hedy: A gradual programming language

Hedy is een graduele programmeertaal die is ontwikkeld om gemakkelijker te leren programmeren door gebruik te maken van verschillende levels. Op niveau 1 is er nauwelijks syntax. Printen wordt bijvoorbeeld gedaan met: print hello!
Op elk level worden nieuwe syntaxissen en concepten toegevoegd totdat kinderen op niveau 18 een subset van Python leren met voorwaarden, lussen, variabelen en lijsten. De gelaagde aanpak betekent dat leerlingen niet alle syntaxregels tegelijk hoeven te leren en dat programmeren dus niet te moeilijk wordt.
Hedy is bedoeld voor kinderen die willen beginnen met tekstuele programmeertalen, maar voor wie Python nog te ingewikkeld is. Hedy is open source, draait in de browser, is gratis te gebruiken en is beschikbaar in 31 verschillende talen (waaronder Engels, Spaans, Chinees, Arabisch en Hindi). Hedy werd begin 2020 gelanceerd, en sindsdien hebben kinderen wereldwijd meer dan 2.5 miljoen Hedy-programma’s gemaakt. Probeer Hedy zelf op www.hedy.org.
In deze workshop duikt Sabina in de pedagogie achter Hedy, maar bespreekt ook de technische aspecten van Hedy. Een reeks steeds complexere grammatica’s, in plaats van één grammatica, betekent bijvoorbeeld nieuwe uitdagingen voor het taalontwerp, evenals gelokaliseerde keywords, vooral in niet-Latijnse talen.

Bin Tech: Software is Eating the World(’s Trash)

Joel will discuss how companies can give waste value by turning it into digitally tradable assets, something CleanHub is currently doing and what the trajectory for climate tech companies focused on circularity will be like in the next few years.

Hoe een printerfabrikant helpt om niet meer te printen

De ontwikkeling van technologische innovatie gaat exponentieel snel. De alsmaar grotere connectiviteit verandert hoe mensen leven, werken en denken. Hoe verandert ict, robotica en big data de maatschappij in de komende decennia? Hoe nemen we dan beslissingen en delen we informatie? Werken we in 2050 niet meer en laten we dat over aan robots? Of technologische toekomstbeelden daadwerkelijk uitkomen hangt voor een belangrijk deel af van de acceptatie en ingebruikname van de (potentiële) gebruikers.
Het duurt nog even voordat het zover is, toch is het een grote fout om er nu geen aandacht aan te besteden omdat er al genoeg uitdagingen zijn die vandaag of op korte termijn opgelost moeten worden.
Terug naar printen, of liever gezegd niet printen.
Het verkleint de CO2-voetafdruk aanzienlijk, iets waar we ons al meer dan 60 jaar hard voor maken, maar we merken dat ondanks dat er steeds minder geprint wordt de printer zeker nog niet uit beeld is bij organisaties.
Aan de andere kant worden er steeds vaker fouten gemaakt met het bewaren en verwerken van vertrouwelijke informatie, waardoor het vertrouwen van bedrijven en consumenten enorm daalt. Geen enkele organisatie kan zich dat veroorloven. Wij geloven dat de toekomst ligt in digitale informatie. De integriteit en vertrouwelijkheid van digitale informatie is namelijk veel beter te waarborgen dan informatie op papier.
Wij nemen je mee in onze wereld en de ontwikkelingen die laten zien dat 2050 dichterbij is dan je denkt.

De innovatie achter OVpay

Onder de paraplu van het merk OVpay werd MakerLab geconfronteerd met een uitdagende vraag: het ontwikkelen van een uniform service concept voor alle vormen van betalen, toepasbaar voor en door alle vervoerders. De taak was om richting te geven aan dit ambitieuze project, met als ultieme doel een gebruikerservaring te creëren waar reizigers echt blij van worden en die hen verleidt om de nieuwe betaalvormen te gaan gebruiken.

De vorming van het service concept was niet alleen gericht op de technische functionaliteit van OVpay, maar tevens op het schetsen van een concrete visie en uitwerking van hoe OVpay zou moeten werken vanuit het perspectief van de reiziger. Dit vereiste een nauwe samenwerking met vervoerders en een grondige validatie met reizigers, waardoor we in staat waren om een duidelijke en effectieve richting te geven aan de verdere ontwikkeling en migratie naar de nieuwe betaalvormen.

Meer informatie over de case vind je hier.